torsdag 4 september 2014

Bröd på Parkskolan!




Efter att Anna som arbetar på Parkskolan gått AFA-utbildningen, blev hon inspirerad att baka mer bröd!
Fantastiskt roligt att det blir ringar på vattnet av utb!
Vanligt och glutenfritt! Recept:

Glutenfritt bröd med russin och solrosfrön


                                                                    150 grader 60 min

 
9 dl majsmjöl eller en glutenfri mjölmix

1,5 dl solrosfrön

0,5 dl russin

0,5 dl linfrön

1 msk bikarbonat

1 dl sirap

6,5 dl filmjölk

0,5 dl olja


Blanda ihop alla torra ingredienser, tillsätt sirap och filmjölk och olja.

 

 

Diabetes bröd

150 grader 60 min

 
2,5 dl rågmjöl

5,5 dl vetemjöl

5 dl havregryn

0,5 dl diabetsesocker

7 dl filmjölk

0,5 dl olja

 
Blanda ihop alla torra ingredienser. Tillsätt filmjölk och oljan

Långpannebröd 1 bläck

                                                                   

150 grader ca 70 min
1,5 l Vetemjöl

7,5 dl Grahamsmjöl

4,5 dl rågmjöl

4,5 dl solrosfrön

1,5 dl russin

1,5 dl linfrön

3 msk bikarbonat

2 l filmjölk (Laktosfri)

2 dl olja

2 dl sirap

 

Med havregryn

                                 

150 grader ca 70 min

7,5 dl rågmjöl

17 dl vetemjöl

15 dl havregryn

2 dl sirap

3 msk bikarbonat

2 l filmjölk (Laktosfri)

2 dl olja

 
Blanda ihop alla torra ingredienser,

(Jag mixar solrosfrön och russin)

Häll i oljan, sirapen och filmjölken, rör ihop och lägg i smord form.

 

Receptet är gjort till ett bläck men delar man det på tre så blir det lagom till en liten brödform.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar